تحلیلی بر نقش نمادهای شهری در هویت بخشی به مکان(مطالعه موردی شهر سمنان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی سمنان، ایران

2 دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی سمنان، سمنان، ایران

چکیده

مقدمه و هدف پژوهش: مقدمه و هدف پژوهش:نماد​های شهری به عنوان عنصر شاخص از شهر ابزاری ارزشمند برای معرفی هویت شهر می​باشند. که می​توانند آینه​ای تمام نما، از هویت و فرهنگ شهر باشند. بحران هویت به عنوان یک عارضه شهرنشینی بدل گشته است که انعکاس آن امروزه در شهرهایی آشفته و تهی از ارزش​های فرهنگی و اجتماعی نمود پیدا می​کند. به کارگیری نمادهایی با مفاهیم خاص دینی که بیان کننده هویت تاریخی، فرهنگی و دینی ما باشد، در فضاهای شهری موجب ارتباط بیشتر شهروندان با آن و هویت بخشی به ساکنان شهر می​گردد هدف این پژوهش تحلیلی بر نقش نمادهای شهری در هویت بخشی به مکان درشهر سمنان می​باشد.
روش پژوهش: پژوهش حاضر بعنوان یک مطالعه کاربردی بر مبنای شیوه توصیفی از نوع همبستگی به انجام رسیده است.جامعه آماری۱۸۵۱۲۹نفر ساکن شهر سمنان و حجم نمونه براساس فرمول کوکران 385 نفر بدست آمد.به منظورتجزیه و تحلیل داده​ها و آزمون فرضیات از نرم افزارSPSS، آزمون Tاستفاده شده است.برای جمع آوری داده​ها و اطلاعات، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده و پرسشنامه مذکور در اختیاراعضای جامعه نمونه (شهروندان) برای سنجش روایی ابزار تحقیق از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. ضریب آلفای کرونباخ در شاخص​های مورد سنجش (901/0) روایی ابزار تحقیق مورد پذیرش است.
یافته‌ها: یافته​های مطالعه نشان می​دهد که نمادشهری در شهر سمنان از زیبایی و تناسب با فرهنگ منطقه مطابقت ندارد. تجهیزات نماد شهری در شهر سمنان از نظر جانمایی به خوبی انجام نشده است.
نتیجه گیری: نمادهای شهری می​توانند باعث هویت یابی شهرها شوند به شرط آنکه در طراحی ونصب آن از افراد متخصص (معمار، مجسمه ساز، شهرساز) استفاده شود.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Analysis of the Role of Urban Symbols in Identifying Places (Case Study Semnan City)

نویسندگان [English]

  • zeynab karkehabadi 1
  • maryam shabani 2
1 1- Assistant Professor of Geography & Urban Planning, Islamic Azad University of Semnan, Iran
2 2- Ph. D. Student in Geography and Urban Planning, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran
چکیده [English]

Introduction & Objective: Urban symbols as a significant element of the city are a valuable tool for introducing the identity of the city. Which can be a full-fledged mirror of the identity and culture of the city. Identity crisis has become a complication of urbanization, which is reflected today in chaotic cities devoid of cultural and social values. The use of symbols with specific religious concepts that express our historical, cultural and religious identity in urban spaces causes more communication between citizens and identification of city residents. The purpose of this study is to analyze the role of urban symbols in identifying a place in the city Is Semnan.
Method: present study as an applied study is based on descriptive method of correlation type. statistical population of 185129 people in semnan city and sample size were 385 persons according to the cochran formula. to analyze the data and test the hypotheses, spss software has been used. in order to collect data and information, a questionnaire was constructed and the questionnaire was used in the sample of sample society (citizens)to assess the validity of the research tool by cronbach's alpha coefficient. Cronbach " s alpha coefficient on indices of measurement (901 / 0)is the validity of the research tool.
Findings: The findings of the study show that the symbol of the city in Semnan does not correspond to the beauty and appropriateness of the culture of the region. The equipment of the city symbol in the city of Semnan is not well done in terms of location.
Conclusion: Urban symbols can identify cities, provided that specialized people (architect, sculptor, urban planner) are used in its design and installation.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • city symbol
  • beauty
  • location
  • identity
  • physical
  • Semnan city
بحرینی، حسین (1375) تحلیل فضاهای شهری، انتشارات دانشگاه تهران، تهران
بهزادی، رقیه (1380) فرهنگ نگاره​ای نمادها در هنر شرق و غرب، کتاب ماه هنر؛ مرداد و شهریور.شماره 35و36
 بهمنی، پردیس و صفاران، الیاس ( 1389) سیر تحول و تطور نقش و نماد در هنرهای سنتی ایران؛ تهران: انتشارات پیام نور
تامپسون، جانب (1380) رسانه‌ها و مدرنیته؛ ترجمه: مسعود اوحدی؛ تهران: انتشارات سروش.
خلیلی فرد، رامین و شعبانی، مریم (1397) المان​ها هویت شهری، انتشارات قانون یار، صفحه 48
دهشیری، محمدرضا (1388) «رسانه و فرهنگ‌سازی»، فصلنامه تحقیقات فرهنگی؛ دوره دوم، ش8.
شربتی، اکبر، بدرق نژاد، ایوب و سارلی، رضا (1397) تحلیل­عملکرد مبلمان شهری در فضاهای شهری، مطالعه موردی: شهرگرگان دو فصلنامه علمی - پژوهشی، پژوهش​های بوم شناسی شهری دوره 9، شماره 18، پاییز و زمستان، صفحه 116-105
شهرداری شهر سمنان (1399) بولتون خبری روابط عمومی شهرداری سمنان.
شهرداری شهر سمنان (1399) معاونت شهرسازی و معماری، شهرداری سمنان.
شیبانی، ­حمیدرضا وفروزنده، سیداحمد (1394) نقش مجسمه و المان​های شهری، هویت بخشی به فضای شهری (نمونه موردی شهر شیراز) ، همایش ملی معماری و شهرسازی بومی ایران، یزد، بهمن ماه
 فوردهام، فریدا (1346) مقدمه‌ای بر روان‌شناسی یونگ؛ ترجمه مسعود میربها؛ تهران: انتشارات اشرافی.
 قوام، عبدالعلی (1389) چالش‌های توسعه سیاسی؛ جلد 5، تهران: انتشارات قومس.
مبارکی، امید و سمیه، پیرخضرانیان (1397) ارزیابی میزان رضایتمندی شهروندان از مبلمان شهری (مطالعه موردی: شهر مریوان) ، مجله مطالعات مدیریت شهری، شماره 33، بهار، صفحه 40-29
معینی فر و همکاران (1392) نقش مجسمه​ها و المانهای شهری بر زیباسازی و ارتقا کیفیت بصری فضای عمومی شهرها (نمونه موردی: شهر شیراز) مجموعه مقالات همایش ملی عناصر زیباسازی شهری، معاونت برنامه ریزی شهرداری شیراز. صفحه 2-1
موسوی سیده ساغر و شکور، علی (1397) بررسی و نقش نشانه​های شهری با تأکید بر شناسایی هویت فضا (مطالعه موردی: بلوار شهید چمران شیراز) پایان نامه کارشناسی ارشد طراحی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بیضا، مجله پژوهش وبرنامه ریزی شهری، دوره9، شماره35، زمستان، صفحه 10-1
میرحیدر، دره و حسین حمیدی­نیا (1386) «کالبدشکافی نقشه و نقش آن در اعمال قدرت و القای سیاست»، نشریه علوم جغرافیایی؛ ج 6، ش 8 و 9، بهار و تابستان.
وزیرنیا، سیما (1381) «جایگاه نماد در نظام اندیشه یونگ»، فصلنامه فرهنگستان هنر؛ شماره 4.
یوسفی، اسماعیل، رحمانی، امیر و قربانخانی، محسن (1393) ارزیابى نقش المانهاى شهرى بر ارتقاى حس مکان در فضاهاى شهرى (نمونه موردى: شهر همدان) ، مطالعات محیطى هفت حصار شماره دهم/ سال سوم/ زمستان. صفحه81-71