تأویل مؤلفه‌های مؤثر بر درهم‌تنیدگی مکان در فضای نیمه‌ باز معماری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 پژوهشگر دکتری معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.

2 استادیار گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.

3 استاد تمام گروه معماری، دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران،تهران، ایران

چکیده

مقدمه و هدف پژوهش:  مکان در تقابل با محیط «بیرون» به عنوان یک «درون» به محدوده یا مرز واضحی جهت تعریف خود نیاز دارد که می‌باید با گشودگی هایی،  دنیای درون را به عالم بیرون مرتبط سازد و ناحیه‌ای انتقالی پدید آورد که بیانگر درجه تداوم در فضای وجودی باشد. این پژوهش سعی دارد به بررسی مؤلفه‌های تأثیرگذار بر درهم‌تنیدگی فضای نیمه باز معماری در کالبد مسکونی بپردازد.
روش پژوهش:  در بخش اول با بررسی پییشینه و ادبیات موضوعی در رابطه با درهم‌تنیدگی مکان در فضای نیمه باز معماری و مؤلفه هایی که موجب خوانش بیشتر این کالبد معنایی می‌شود،  مورد ارزیابی و بررسی قرارگرفته است. در بخش دوم از روش پیمایشی و مطالعات میدانی؛ برای اثبات فرضیات پژوهش استفاده شده است. روش تحقیق در این پژوهش از نوع راهبردی ترکیبی و جامعه آماری متخصصین معماری با حجم نمونه   215نفر که به روش نمونه گیری طبقه بندی تصادفی انتخاب شده اند. آزمون‌های به کار گرفته شده در این پژوهش:  کروسکال،  آزمون پارامتریک یومن ویتنی و همبستگی در محیط نرم افزاری «SPSS21» است.
یافته‌ها:  مؤلفه عامل معنایی و مؤلفه عامل کالبدی،  با تأکید بر نقش فضای نیمه باز به عنوان واسطی بر درهم‌تنیدگی مکان درون و بیرون در فضای مسکونی،  می‌توان برگستره پیوستگی و تداوم فضای معماری تأثیرگذار باشد.
نتیجه گیری:  نتایج نشان می‌دهد که مؤلفه‌های ادراک حسی و مؤلفه‌های ادراک فضایی در خوانش معنایی درهم‌تنیدگی فضای نیمه باز معماری در کالبد فضای مسکونی مؤثر می‌باشند.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Interpretation of components affecting the intertwining of place in semi-open architectural space

نویسندگان [English]

  • Negar Moghadasian Niaki 1
  • Shabnam Akbari Namdar 2
  • Mohammad Mansour Falamaki 3
1 PhD student in Architecture, Department of architecture, Tabriz Branch، Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
2 Assistant Professor in Architecture, Department of Architecture, Faculty of Arts and Architecture, Central Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
3 Full Professor in Architecture, Department of Architecture, Faculty of Arts and Architecture, College of Fine Arts, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Introduction & Objectives: Place as opposed to the "outside" environment as an "inside" needs a clear boundary or definition to define itself, which must connect the inner world to the outside world with openings and create a transitional area that indicates the degree of continuity in Existential space. This study tries to investigate the components affecting the intertwining of semi-open architectural space in the residential body.
Method: In the first part, the research method has been evaluated by examining the literature review in relation to the intertwining of place in semi-open architectural space and the components that lead to further reading of this semantic body. In the second part of the survey method and field studies; Used to prove research hypotheses. Research method in this study is a combined strategic type and the statistical population of architectural experts with a sample size of 215 people who have been selected by random classification sampling. Tests used in this study: Kruskal, Human-Whitney parametric test and correlation in SPSS21 software environment.
Results: The semantic factor component and the physical factor component, by emphasizing the role of semi-open space as a mediator on the intertwining of inside and outside place in a residential space, can affect the continuity and continuity of architectural space.
Conclusion: The results show that the components of sensory perception and components of spatial perception are effective in semantic reading in the intertwining of semi-open architectural space in the body of residential space.
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Semi-open space
  • The intertwining of place
  • Interpretation
  • Sensory perception
  • Spatial perception
آریان پور کاشانی،  منوچهر و دلگشایی،  بهرام.  (1384). فرهنگ بزرگ یک جلدی پیشرو آریان پور- انگلیسی به فارسی. تهران :  نشر الکترونیکی و اطلاع رسانی جهان رایانه.
احمدی،  بابک. 1392. حقیقت و زیبایی. درس‌های فلسفه هنر. تهران:  نشر مرکز.
اردلان،  نادر و لاله،  بختیار. 1390. حس وحدت:  سنت در تصوف در معماری ایرانی. ت:  ونداد جلیلی. تهران:  انتشارات موسسه علم معمار رویال.
الیاده،  میرچا،  1372. تایخ ادیان،  ت :  جلال ستاری،  تهران سروش.ص355
بازرگان هرندی‌،  عباس‌  (1389 ). روش‌های تحقیق در علوم رفتاری. چاپ 32 - ص 31
باشلار،  گاستون. 1392. بوطیقای فضا. ت:  مریم کمالی و محمد شیرچه. تهران:  انتشارات روشنگران و مطالعات زنان.
بحرینی،  سیدحسین و گلناز،  تاج بخش. 1382. مفهوم قلمرو در فضاهای شهری و نقش طراحی شهری خودی در تحقق آن،  نشریه هنرهای زیبا،  جلد6.
بوردیو،  پی  (1390). فرق - تمیز - تشخیص؛ نقد اجتماعی قضاوت. ترجمه:  چاوشیان،  ح،  چاپ دوم،  تهران:  انتشارات فروش.
توسلی،  محمود،  1376. اصول و روش‌های طراحی شهری و فضاهای مسکونی در ایران،  جلد اول،  انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی،  وزارت مسکن و شهرسازی.ص67.
رازی،  فخرالدین،   1411 ه ق،  المباحث‌المشرقیه،  قم،  انتشارات بیدار.
رازی،  فخرالدین،  1411 ه ق ،  المحصّل،  چاپ اول،  محقق اتای حسین،  قاهره،  مکتبه دارالتراث.
راپاپورت،  اموس  (1384 ) معنی محیط ساخته شده :  رویکردی در ارتباط غیرکلامی،  ترجمه :  فرح حبیب،  انتشارات پردازش و برنامه ریزی شهری،  تهران
ساسانی،  مژگان؛ عینیفر،  علیرضا و ذبیحی، حسین  (1395 ) . تحلیل رابطه بین کیفیت فضای میانی و کیفیتهـای انسـانی-محیطـی،  مـورد پژوهـی:  مجتمع‌های مسکونی شهر شیراز،  نشریه هنرهای زیبا، 21،  صص.69-80
شاه‌چراغی،  آزاده.  (1394). محاط در محیط،  کاربرد روان‌شناسی محیطی در معماری و شهرسازی. تهران:  انتشارات جهاد دانشگاهی.
شعله،  م  (1385)، "دروازه‌های قدیم در خاطره جمعی شهر معاصر،  ریشه یابی رشته‌های خـاطره ای"نشـریه هنرهـای زیبا ،  شماره27.
شولتز،  نوربرگ،  کریستیان،  ۱۳۸۸. روح مکانی،  به سوی پدیدارشناسی معماری،  ت:  محمدرضا شیرازی. تهران:  رخ داد نو.
شولتز،  نوربرگ،  کریستیان. ۱۳۹۳. معنا در معماری غرب. ت :  مهرداد قیومی بیدهندی. تهران :  فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران.
شولتز،  نوربرگ،  کریستیان. ۱۳۹۳. معماری،  معنا و مکان. ت:  ویدا نوروز برازجانی. تهران :  انتشارات پرهام نقشی.
فردانش فرزین." معانی نمادین گنبد." فرهنگستان هنر -.4  (1381):  72-75. 
فلاحت،  م  ( 1385). "مفهوم حس شـکل مکان و عوامـل شکل دهنده آن دهنده". نشریه هنرهای زیبا،  ، شماره26.
فلامکی،  محمد منصور،  1397،  باز زنده سازی بناها و شهرهای تاریخی،  دانشگاه تهران،  تهران،  ص:  62
فلامکی. محمد منصور. 1393. دریافت یگانگی و معماری ایرانی. تهران:  انتشارات دانشگاه تهران،  ص102-100.
لنگ،  جان  (1383) آفرینش نظریه معماری :  نقش علوم رفتاری فر،  انتشارات دانشگاه تهران، در طراحی محیط،  ترجمه :  علیرضا عینی تهران.
مصباح یزدی،  محمدتقی؛شرح جلد اول الاسفارالاربعة؛ جزءسوم؛ نگارش مهدی عبداللهی؛ قم:  انتشارات مؤسسةآموزشی و پژوهشی امام خمینی١٣٩٥
معماریان،  غلامحسین،  1395،  سیری در مبانی نظری معماری،  تهران،  دانشگاه علم و صنعت ایران،  صص:  219، 288،  4120-418
معماریان،  غلامحسین،  1381،  نحو فضای معماری،  مجله صفه،  شماره 35،  ص83-75
ملاصدرا؛ الاسفار الاربعة؛ بیروت:  داراحیاء التراث العربی،  ١٤١٠ق
ـــــ؛ تفسیر القرآن الکریم؛ تصحیح محمد خواجوی؛ قم:  بیدار،  .الف١٣٦٦
نقی زاده،  محمد  (1381):  تأثیر معماری و شهر بر ارزش‌های فرهنگی،  نشریه علمی پژوهشی هنرهای زیبا،  شماره 11.