تحلیل کیفیت محیط فضاهای داخلی دانشکده معماری با تاکید بر آسایش حرارتی و عملکرد شناختی دانشجویان (مورد پژوهی: دانشکده معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران. mojtaba.noorllahi@gmail.com (نویسنده مسئول)

3 گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. soleimani.mohmmadreza@wtiau.acir

4 گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. bitaraf.Ehsan@wtiau.ac.ir

چکیده

مقدمه و هدف پژوهش: امروزه طراحی و ساخت دانشکده­های معماری به منظور ارتقاء کیفیت آموزشی و همچنین افزایش خلاقیت در دانشجویان از اهمیت زیادی برخوردار می­باشد اهمیتی که در ارتباط مستقیم با آسایش حرارتی در فضاهای داخلی می­باشد آسایشی که می­تواند در عملکرد شناختی دانشجویان اثر گذار باشد. به همین دلیل به عنوان یکی از مهمترین دغدغه­های انسان در نیم قرن گذشته محسوب می­شود و بسیار مورد توجه پژوهشگران بوده است. در این پژوهش به بررسی و مقایسه عملکرد شناختی افراد در محدوده واقعی در کلاس­های درس پرداخته شد. برای بررسی عملکرد آنان در محدوده­های مختلف دمایی، 220 نفر از دانشجویان رشته معماری دانشگاه­ آزاد اسلامی واحد ایلام با روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. وضعیت آسایش حرارتی و عملکردهای شناختی افراد پس از اندازه‌گیری عوامل محیطی از طریق پرسشنامه و نرم افزارهای استاندارد عملکرد شناختی مورد ارزیابی قرار گرفت.
 یافته­ها: نتایج این پژوهش این­طور نشان می‌دهد که وضعیت آسایش حرارتی دانشکده معماری در محدوده استانداردهای بین المللی نمی­باشد، و بازه­های مختلف دمایی به ثبت رسیده است. همچنین طبق آمار به دست آمده دانشجویان حس تعلق خوبی را به دانشکده دارند، و این حس بالای تعلق باعث پیشرفت در عملکرد شناختی دانشجویان شده است.
نتیجه گیری: عملکرد شناختی دانشجویان در این پژوهش آمار قابول قبولی داشته­اند که در این باره می­توان اینگونه گفت که اختلاف نتایج میدانی و پیش­بینی های استاندارهای معتبری مانند اشری ممکن است ناشی از عادت کردن و خو گرفتن به شرایط محیطی باشد که آزمون در آن برگزار شده است و در مطالعات دیگر نیز به آن اشاره شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analyzing the Quality of the Interior Spaces of the Faculty of Architecture with an Emphasis on Thermal Comfort and Cognitive Performance of Students(Case Study: Faculty of Architecture, Islamic Azad University, Ilam Branch)

نویسندگان [English]

  • Hamed Ahmadi 1
  • Mojtaba noorllahi 2
  • mohmmadreza Soleimani 3
  • Ehsan Bitaraf 4
1 PhD student of Architecture, Islamic Azad University, Tehran West Branch000
2 Department of Architecture, Faculty of Art and Architecture, Ilam Branch, Islamic Azad University, Ilam, Iran
3 Department of Architecture, Faculty of Arts and Architecture, West Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
4 Department of Architecture, Faculty of Arts and Architecture, West Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Introduction and purpose of the research: Today, the design and construction of architecture schools in order to improve the quality of education and also increase creativity among students is of great importance. Be effective in the cognitive performance of students. For this reason, it is considered as one of the most important concerns of human beings in the last half century and has been of great interest to researchers. In this research, it was investigated and compared the cognitive performance of people in the real range in the classrooms. To investigate their performance in different temperature ranges, 220 architecture students of Ilam branch of Islamic Azad University were selected by systematic random sampling method. The state of thermal comfort and cognitive functions of people were evaluated after measuring environmental factors through questionnaires and standard cognitive function software.
 Findings: The results of this research show that the thermal comfort of the Faculty of Architecture is not within the range of international standards, and different temperature ranges have been recorded. Also, according to the obtained statistics, students have a good sense of belonging to the faculty, and this high sense of belonging has led to improvement in students' cognitive performance.
Conclusion: The cognitive performance of the students in this research was statistically acceptable, and in this regard, it can be said that the difference between the field results and the predictions of reliable standards such as Ashri may be due to getting used to the environmental conditions. In which the test was held and it was also mentioned in other studies.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • interior spaces
  • faculty of architecture
  • thermal comfort
  • cognitive performance
رحیمی­مند، مریم. عباس­پور، عباس. (1394). تاثیر شیوه­های جدید آموزش بر خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان. فصلنامه علمی پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 4 (4). 119- 142
زیادی، موسی، کرامت­اله. احمد­خلیلی، پژوهان. (1391). سنجش هویت شهری در شهرهای جدید ایران بر اساس اصول هویت بخش مکتب اصفهان. مطالعات و پژوهش‌های شهری و منطقه‌ای 5 (18), 139-154.
سرمد، زهره، حجازی، الهه. عباس بازرگان (1390). روش تحقیق در علوم رفتاری، انتشارات آگاه.
شاه­حسینی، سعید. اقامحمدی، جواد. (1395). مقایسه تاثیر میزان استفاده از ارتباطات بی­واسطه و ارتباطات رسانه­ای بر میزان تفکر خلاق دانشجویان کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه اراک. فصلنامه علمی پژوهشی ابتکار خلاقیت در علوم انسانی. (4)، 121- 140
فراستی، فرناز. مظفر، فرهنگ. نصرالهی، فرشاد. مولایی هشجین، نصرالله. (1396). تحلیل کیفیت محیطی فضاهای داخلی مسکن بومی و نواحی کوهستانی گیلان با تاکید بر آسایش حرارتی. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه­های انسانی. دوره 13. شماره 1
فکوریان، فلورا. حمزه­نژاد، مهدی. (1397). ساختمان دانشکده معماری، زمینه پرورش خلاقیت دانشجویان معماری. فصل نامه علمی پژوهشی ابتکار و خلاقیت و علوم انسانی. دوره هشتم- شماره 2. ص 43- 86
محمودی، امیرسعید. (1388). چالش­های آموزش طراحی معماری در ایران، نشریه هنرهای زیبا، شماره 12
مکیان، راضیه السادات. کلانتر کوشه، سید محمد. (1394). ویژگی های رونسنجی پرسشنامه احسس تعلق به مدرسه و ارتباط آن با فرسودگی تحصیلی و انگیزش پیشرفت در میان دانش آموزان شهر تهران، فصلنامه اندازه‌گیری تربیتی، 6 (20): 119-138.
نوفل، سید­علیرضا. کلبادی، پارین. پورجعفر، محمدرضا. (1388). بررسی و ارزیابی شاخص­های موثر در هویت شهری. نمونه موردی: محله جلفا در شهر اصفهان. معماری و شهرسازی آرمانشهر 3 (2), 57-69