مسئله شناسی و ارائه راهبردهای ارتقاء هویت فرهنگی جوانان شهر ایلام

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری سیاست‌گذاری فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران.

2 استادیار، گروه مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران. (نویسنده مسئول) arsamet@gmail.com

3 دانشیار گروه مدیریت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران. ghaiyoomi@gmail.com

چکیده

پژوهش حاضر به طراحی و ارائه مدل سیاست‌گذاری فرهنگی به‌منظور تقویت (ارتقای) هویت فرهنگی جوانان استان ایلام پرداخته است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، تلفیقی از نوع روش‌های کیفی و کمی است. در مرحله اول از روش کیفی تحلیل محتوا (قیاسی) جهت جمع‌آوری اطلاعات استفاده شده است، جامعه آماری در این مرحله حدوداً 80 منبع در حوزه هویت فرهنگی جوانان است که به‌صورت هدفمند انتخاب شده است. در ادامه، متون موردمطالعه قرار گرفته و پاراگراف‌های مرتبط با سؤالات تحقیق انتخاب گردیده و کد مفاهیم مرتبط با موضوع هر پاراگراف استخراج شده و سپس کد مفاهیم استخراج شده در دسته‌های هم مفهوم قرار گرفته و نهایتاً برای دسته‌های هم مفهوم، نام و عنوان مناسب که بیانگرتم اصلی پژوهش است تبیین شده است. سپس، جهت تعیین ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های تقویت (ارتقای) هویت فرهنگی جوانان استان ایلام از تکنیک دلفی استفاده گردیده است. در این تحقیق تعداد 15 نفر از خبرگان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های تهران (تمام‌وقت و حق‌التدریس) در رشته‌های جامعه‌شناسی و  مدیریت فرهنگی به‌عنوان نمونه آماری با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند از نوع گلوله برفی جهت تعیین روایی مرحله کیفی در نظر گرفته شدند. در پایان مرحله اول مدل کیفی تقویت (ارتقای) هویت فرهنگی جوانان استان ایلام در شش بعد هویت فرهنگی، دیانت، جغرافیای فرهنگی، زبان، حافظه فرهنگی و پوشاک ارائه شد.
 در مرحله دوم، جامعه آماری تحقیق را جوانان استان ایلام تشکیل می‌دهند که مطابق اطلاعات سامانه استانداری حدوداً 300000 نفر هستند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 380 نفر برآورد شده و پس از گردآوری داده‌ها، تجزیه‌وتحلیل آماری داده‌های پژوهش در دو سطح توصیفی با استفاده از شاخص‌های آماری (نظیر فراوانی، درصد و میانگین) و سطح استنباطی تحلیل عاملی تاٌییدی، با استفاده از Spss 22 وLisrel8.54  و Excel صورت گرفت. معناداری ضرایب و پارامترهای به‌دست‌آمده ابعاد مدل تقویت (ارتقای) هویت فرهنگی جوانان استان ایلام، هویت فرهنگی، دیانت، جغرافیای فرهنگی، زبان، حافظه فرهنگی و پوشاک نشان داد که تمامی ضرایب به‌دست‌آمده، معنادار هستند.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Problem analysis and presentation of strategies to improve the cultural identity of the youth of Ilam city

نویسندگان [English]

  • Taher Solimani 1
  • alireza samet 2
  • abasali ghaiyoomi 3
1 دانشجوی دکتری سیاست‌گذاری فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران.
2 استادیار، گروه مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران. (نویسنده مسئول) arsamet@gmail.com
3 دانشیار گروه مدیریت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران. ghaiyoomi@gmail.com
چکیده [English]

This study discussed the Design and delivery a model of Policy Making for enhancement of cultural identity of youths in Eilam. This research was an applied study of the purpose and methodologically as mixed methods. After analyzing the data, 27 components of 621 concept codes were obtained and then classified at  six dimensions including, cultural identity, religiously, cultural Geography, language, cultural memory, clothing. In the second study, the sample size was estimated as 380 people based on  Cochran formula and after data collection,  the statistical analysis of survey data was performed  in two descriptive levels using statistical parameters (such as frequency, percentage, elongation , mean) and inferential statistics (Levin test, t-test), confirmatory factor analysis using Spss 22 , Lisrel8.54 and Excel. Significant coefficients and parameters of factors, home business, culture making of women job involvement, job culture enhancement, neighborhood identity enhancement , Neighborhood oriented approach in urban Management ,empowerment of women.showed that all of the coefficients obtained are significant. The results of principal component analysis showed that among the dimensions of the enhancement of cultural identity of youths in Eilam, the cultural identity has the greatest impact (0/92).and the cultural Geography has the latest impact in the enhancement of cultural identity of youths in Eilam (0/69).  And the respondents are not satisfied with all other components of  questions and they express  negative opinions and all components  in the Cultural model for Policy Making for enhancement of cultural identity of youths in Eilam.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  •  cultural identity
  • religiously
  • cultural Geography
  • language
  • cultural memory
  • clothing