عوامل موثر بر رضایت فراگیران از آموزش های شهروندی سراهای محله شهر تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مسئول مکاتبات

2 ندارد

چکیده

مقدمه و هدف پژوهش: این پژوهش باهدف کلی شناسایی عوامل مؤثر بر رضایت فراگیران از آموزش‌های شهروندی سراهای محله شهر تهران انجام‌شده است.
روش پژوهش: روش تحقیق در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر جمع‌آوری اطلاعات و کنترل متغیرها توصیفی و از نظر اجرا پیمایشی است. جامعه آماری کلیه  فراگیران کلاس‌های آموزشی در سراهای محله شهر تهران است که از این میان تعداد 450 نفر به روش تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای به‌عنوان نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران انتخاب گردید. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه‌ای بود که روایی آن با کسب نظرات متخصصان و استادان در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت و اصلاحات لازم انجام شد. پایایی ابزار با استفاده از نرم‌افزار آماری spss ضریب آلفای کرونباخ، 92/0 به دست آمد. با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی، رضایتمندی فراگیران از خدمات آموزشی در شش عامل خلاصه شدند و سپس با استفاده از آزمون توکی میزان رضایت فراگیران در بین همه سراهای محله و در میان مناطق معنی‌دار بود. نهایتاً با استفاده از آزمون فریدمن اولویت‌بندی این عوامل صورت گرفت.
یافته‌ها: عامل محیطی (موقعیتی) مهم‌ترین عامل و عامل‌های آموزشی، ارتباطی، مدیریتی، اجتماعی ـ فرهنگی و تکنولوژیکی به ترتیب در اولویت‌های بعدی قرار داشتند.
نتیجه‌گیری: رضایت کلی سنجیده شد و به‌طورکلی فراگیران از آموزش‌های شهروندی سراهای محله شهر تهران رضایت داشتند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Factors Affecting Learners’ Satisfaction with Citizenship trainings Offered by Sarahaye-Mahaleh Tehran City

چکیده [English]

 
Abstract  
Introduction and Objective: The present study mainly in tendes to identify the effective factors influencing satisfaction of learners with citizenship trainings carried out in locality centers (Sarahaye Mahaleh) in Tehran City.
Methods: Methodology of the study was of applied type in terms of goal and it was descriptive in terms of data collection and controlling of variables and it was a survey by considering its method of implementation. Statistical population of the given study included all learners in training classes held in locality centers throughout Tehran City. Among which 450 respondents were chosen by means of multi- stage randomized cluster sampling as statistical sample group via Kukran Formula Data were collected by means of aquestionnaire. The questionnaire’s validity was examined by views taken from experts and teachers in this field so the required adjustments were made. Reliability of the instrument was also measured by means of Cronbach Alpha Coefficient as (0.92). Learners’ satisfaction with training services were thay summarized and it was Categorized in six factors by adopting factor analysis technique and then by means of Tukey Test. A significant difference was observed in variable of learners’ satisfaction among various locality centers in different areas and factors eventually were ranked based on Friedman test.
Findings: Findings stated that environmental (situational) factor was the foremost factor in this survey and then educational, communicative, administrative, socio- cultural, and technological factors were respectively ranked after this factor.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Factors affecting learners’ Satisfaction
  • Citizenship Trainings
  • Locality centers