عوامل موثر بر اثربخشی دفاتر خدمات الکترونیک شهر در رضایتمندی شهروندان (مطالعه موردی: منطقه یک شهرداری تهران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 ندارد

2 مسئول مکاتبات

چکیده

مقدمه و هدف پژوهش: در اواسط قرن بیستم جوامع بشری شاهد ایجاد تغییرات اساسی و شگرفی در نحوه زندگی و
رفتار خود بودند در این میان بهره گیری از ارائه خدمات الکترونیکی پدیده ای نوین و در حال گسترش در جوامع و
مشارکت شهروندان در اداره امور شهر و جلب رضایت آنان است که کشورهای پیشرفته دنیا توانسته اند در ایجاد
رضایت مندی شهروندان خود موفق باشند. بر اساس شواهد موجود در ایران و کلان شهر تهران به دلیل نادیده گرفتن
عوامل اساسی و زیرساختی این امر موفق نبوده است. با توجه به بافت فرهنگی و اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و
جغرافیایی منطقه یک این دفاتر در ارائه خدمات نتوانسته اند رضایت و خشنودی مخاطبان خود را جلب نمایند. هدف
این مطالعه، عوامل مؤثر بر اثربخشی دفاتر خدمات الکترونیک منطقه یک شهرداری تهران در ایجاد رضایتمندی
شهروندان منطقه است.
روش پژوهش: از روش کتابخانه ای و پرسشنامه در روش تحقیق مورد استفاده قرار گرفته است. این پژوهش از نوع
میدانی، توصیفی، پیمایشی و کاربردی است. جامعه آماری، 220 نفر و حجم نمونه 140 نفرمی باشد. مخاطبان ا ی ن
تحقیق مالکین ساکن در منطقه یک شهرداری است که به دفاتر مراجعه نموده اند.
یافته ها: بر اساس مدل پیشنهادی، نتایج نشان داد که 5 عامل از مدل (کیفیت خدمات و عملکرد مدیران) در دفاتر
خدمات الکترونیک منطقه یک شهرداری تهران وجود دارد ولی عدم وجود 2 عامل، ویوگی خدمات، دسترسی به
خدمات، عملکرد کارکنان، دسترسی به مدیران و عوامل ظاهری در دفاتر موجب نارضایتی شهروندان شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Factors affecting the effectiveness of electronic services in Tehran in the citizens’ satisfaction (A Case Study of Tehran Municipality; Zone one)

چکیده [English]

IntroductionandObjective: In the mid-twentieth century societies and dramatic changes in lifestyle and control their behavior the advantage of the new phenomenon of electronic services and growing citizen participation in community affairs and in their satisfaction that advanced countries in the world have succeeded in creating their own citizens satisfaction. Evidence of Iran and Tehran due to metropolitan ignoring the fundamental factors underlying this has not been successful. The cultural context of social, political, economic, and geographic region in one of the offices of satisfaction and fulfillment services have failed to attract audiences. The purpose of this study, the factors affecting the effectiveness of e-Services in a civilian area of Tehran Municipality has a satisfaction.
Methods: Library method and questionnaire method has been used. This field of research, descriptive, and practical survey. Population, 220 people in the sample size is 140 us altogether. Owners live audience for this research is a municipality in the district offices have been referred.
Results: Based on the proposed model, the model results showed that the two factors (quality of service and efficiency of managers) in the e-area offices of Tehran Municipality to exist but  the absence of the 5 factors, characteristics of services, access to services, the performance of employees, managers and access to external factors causing dissatisfaction in offices civilians.

کلیدواژه‌ها [English]

  • E-town service offices
  • Effectiveness
  • Satisfaction
  • citizen