تأثیر مدیریت شهری بر رشد مهارت های اجتماعی کودکان نمونه موردی خانه های اسبا ببازی شهر تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 ندارد

2 مسئول مکاتبات

چکیده

مقدمه و هدف پژوهش: هدف از تأسیس خان ههای اسبا ببازی آموزش مهارت های مختلف فردی و
اجتماعی به کودکان از طریق بازی و اسباب بازی می باشد، بنابراین ارزیابی اثر بخشی این مراکز اهمیت قابل
ملاحظه ای پیدا م یکند. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر عملکرد خان ههای اسبا ببازی بر میزان رشد
مهارت های اجتماعی کودکان در مناطق ٢٢ گانه شهرداری تهران انجام پذیرفت.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی (گروه تجربی کنترل) است. جامعه آماری مورد مطالعه
این پژوهش را کلیه مراجعین به خان ههای اسبا ببازی شهر تهران (کودکان ٣ تا ٧ ساله) تشکیل دادند و از
بین آنان تعداد ٥٠٠ نفر به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. داده های به دست آمده به روش تحلیل
کواریانس مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: خانه های اسبا ببازی تأثیر معناداری بر میزان رشد مهارت های اجتماعی کودکان داشت. شرکت
در خانه های اسبا ببازی به طور معنی داری روابط اجتماعی کلامی و غیر کلامی کودکان افزایش داد. علاوه
بر این میزان افزایش رشد مهارت های اجتماعی گروه های جنسیتی دختر و پسر تفاوت معنی داری نداشت و
همچنین اثر تعامل جنسیت و گروه ها معنادار نبود بدین ترتیب متغیر جنسیت نقش تعدیل کننده ای
٣ سال ‐ نداشت. تأثیر خدمات خانه اسباب بازی بر میزان افزایش رشد روابط اجتماعی در گروه های سنی ٥
٥ سال معنی دار نبود، اما اثر تعامل سن و گروه ها معنادار بدست آمد. در نتیجه می توان ‐ با گروه های سنی ٧
گفت متغیر سن دارای نقش تعدیل کننده ای است.
نتیجه گیری: خانه های اسباب بازی تأثیر بسزایی بر رشد مهارت های اجتماعی کودکان داشته است و
طرح هایی زیر بنایی از این قبیل اثربخشی اصلی خود را در آینده نشان خواهد داد. بدین ترتیب توجه به
کودکان و سرمایه گذاری روی مقطع سنی پایه بی تردید نتایج مفیدی برای آینده شهر و ارتقای سطح
سلامت جسمی و روانی شهروندان خواهد داشت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Influence of Urban Management on Improving Children’s Social Skill (A Case Study: Toy Houses of Tehran)

چکیده [English]

Launching the toy houses over the city of Tehran is one of the
basic efforts of urban management. The purpose of establishment of toy
houses is training the different social and individual skills through play and toy
thus, evaluating the effectiveness of these centers is significantly
important.This research aimed at studying the influence of toy house’s
performance on children’s social skill development over the 22 districts of
Tehran.
Methods: This research is a semi – empirical study (experimental group and
control group).Children who have used toy house’s services are experimental
group and those who have not used toy house’s services are control group
.Statistical community in this study are children who call on toy houses in
Tehran (children 3 to 7 years old) and 500 children was selected as study
sample and the obtained data was analyzed by the covariance analysis method.
Result: Toy houses had a significant effect on the children’s social skill
development. In relation to subsidiary hypothesis, toy houses have significant
impact on children’s verbal and nonverbal social relations. Also, about the
impact of toy houses regarding sex and age groups, the results indicate that
there is no difference between the impact of toy houses services and the
increase of the social skill group by separation of boys and girls. Furthermore,
the interaction between both sexes and the groups was found non- significant
and thus the sex variable does not have the role of modifier. In relation to age
and the impact of toy house services on increase of the social relation
development rate, there is no difference between 3-5 and 5-7 years old.
However, the impact of age and group’s interaction is significant as a result;
the variable of age has a modifier role.
Conclusion: It can be expressed toy houses play an important effect on the
children‘s social skills and essential projects like this will show its
effectiveness in the future. Paying attention to children and investing on this
basic age group will be doubtlessly useful for the future of the city and
citizen’s physical and emotional health. For achieving more qualitative results,
more longitudinal researches and pursuing children’s social development over
time is suggested.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Urban Management
  • Social skills
  • Toy houses
  • Toy
  • Play