نقش آموزش شهروندی بر میزان پذیرش اجتماعی مدیران فرهنگی در سازمان‌های آموزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مسئول مکاتبات

2 ندارد

چکیده

مقدمه و هدف پژوهش: آموزش شهروندی عبارت است از رشد و پرورش دادن ظرفیت‌های افراد و گروه‌ها برای مشارکت در تصمیم‌گیری و عمل آگاهانه و مسئولانه در زندگی اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و فرهنگی است. این پژوهش با هدف مطالعه نقش آموزش شهروندی بر میزان پذیرش اجتماعی مدیران فرهنگی در سازمان‌های آموزشی اجرا گردید.
روش پژوهش: روش پژوهش حاضر پس رویدادی از نوع توصیفی است. جامعه آماری کلیه مدیران فرهنگی در واحدهای آموزشی شهر کرج به تعداد 2498 نفر و نمونه آماری تعداد 331 که با روش تصادفی سیستماتیک با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان انتخاب گردید. ابزار جمع‌آوری اطلاعات یکی، پرسشنامه محقق ساخته آموزش شهروندی و دیگری آزمون پذیرش اجتماعی کراون و مارلو بود.
یافته‌ها: یافته­های پژوهش نشان داد بین آموزش شهروندی در ابعاد، دانایی‌ محوری، مسئولیت‌پذیری، وطن‌دوستی، قانون‌مداری، مشارکت، انتقادگری و انتقادپذیری و میزان پذیرش اجتماعی مدیران فرهنگی در سازمان‌های آموزشی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
نتیجه‌گیری: به منظور انطباق رفتار مدیران فرهنگی با انتظارات جامعه و افزایش میزان پذیرش اجتماعی آنان اجرای دوره‌های آموزش شهروندی در ابعاد دانایی‌ محوری، مسئولیت‌پذیری، وطن‌دوستی، قانون‌مداری، مشارکت، انتقادگری و انتقادپذیری، توصیه می‌گردد

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The role of citizenship education on the social acceptance of cultural managers in educational organizations

نویسندگان [English]

  • R Jahaniyan 1
  • M Hamdi 2
چکیده [English]

Introduction and Objective: Citizenship education is the development of the capacity of individuals and groups to contribute to informed and responsible decision making and action in the social, political, economic and cultural life. This study aims to study the role of citizenship education on the social acceptance of cultural managers received training organization
Methods: Methods: This descriptive of the events. The population of the city of Karaj all cultural managers in training units and the number of 2498 people isolated through systematic random sample of 331 of the sample volume, was elected as the table to determine. Collected via an information, education, citizenship, and another questionnaire and Marlow Crowne Social acceptance testing was.
Results: Results showed inter ¬ aspects of citizenship education, central intelligence, responsibility, patriotism, rule of law, participation, openness and acceptance of criticism, social criticism, cultural organizations, educational administrators Vmnadar there is a positive relationship.

کلیدواژه‌ها [English]

  • citizenship education
  • social acceptance
  • cultural managers